قرار الهی

منبر،سخنرانی،دروس حوزه، مقالات اسلامی،روضه و..

قرار الهی

منبر،سخنرانی،دروس حوزه، مقالات اسلامی،روضه و..

پیوندهای روزانه
پیوندها

چه کنیم فرزند سالم و صالحی داشته باشیم؟

پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۰۳:۲۶ ب.ظ

چه کنیم فرزند سالم و صالحی داشته باشیم؟


باران که در لطافت طبعش خلاف نیست 

در باغ لاله روید و در شوره بوم خس
زمین شوره سنبل بر نیارد 
درو تخم و عمل ضایع مگردان

اولین قدم برای داشتن فرزند صالح و متدین انتخاب زنی شایسته برای ازدواج است.

هر آقا پسری یا والدینی که دوست دارند فرزندان و نوه های صالحی داشته باشند که افتخار دنیا و ذخیره آخرتشان باشد این مطلب را دنبال کنند!

انتخاب زن شایسته

با توجه به اهمیت همسرگزینی و تاثیر بسیار حساس آن در شکل‏ گیری شخصیت فرزند، در منابع روایی از قول پیشوایان معصوم علیه السلام توصیه هایی بیان شده است که ملاک‌های  شایستگی زنان را بیان می دارند:  


1- متدین بودن
 اولاً همسر باید متدین باشد، زیرا دین می‌تواند انسان را از هر گونه انحراف‌های روحی و اجتماعی مصون دارد؛ و مسلماً زن و مرد با ایمان مطابق موازین و برنامه‌های دینی فرزند خود را تربیت کرده و احساس مسئولیت نسبت به این امر می‌نمایند.
پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرموده‌اند: 
«اگر کسی با دختری به خاطر کثرت مالش ازدواج کند خدا آن شخص را به همان اموال واگذار می‌کند و اگر کسی به خاطر زیبایی دختری با او ازدواج کند خدا به آن شخص آنچه را که از دیدنش ناراحت می‌شود نشان می‌دهد و اگر کسی با دختری به خاطر دینش ازدواج کند خداوند همه این موارد را برایش فراهم می‌کند.» (1)


2- حسن خلق
اخلاق نیک، مبداء اساسی پرورش نسل سالم است و این اصل چه در دوران جنینی و شیرخوارگی و چه در دوران تربیت کودک در خانواده، اثر مستقیم و یا غیر مستقیم دارد.


3- حسن خلقت و چهره و شادابی
زیبایی ظاهری غالباً کمک به دین می‌باشد و ضامن جلوگیری مرد از انحراف و بی‌عفتی است، به این معنی که زیبایی زن، غالباً مردها را از اجرا تمایلات غیرمشروع باز می‌دارد؛ و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم برای اطمینان خاطر مرد از زیبایی زن، اجازه دادند پیش از ازدواج، مرد او را ببیند؛ تا خاطر وی از نظر زیبایی و دل‌پسندی زن مطمئن گردد.
حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: 
«مرد مسلمان بعد از اسلام، هیچ سودی نبرده است بهتر از همسر مسلمانی که وقتی او را می‌بیند شاد می‌شود و زمانی که به او، امر می‌کند اطاعت کند و در نبود شوهر، حافظ خودش و اموالش باشد.» (2)
و نیز فرمودند: 
«بهترین زنان امت من خوش­روترین آن‌ها و زنی است که مهریه کم‌تری دارد.» (3) 



4- ولود بودن:
 زن بایستی خوش‌زا و بسیارزا باشد. چون قهراً، فرزند به کانون خانواده حرارت می‌بخشد.

و سزاوار است که هر مردی نسبت به ولود بودن یا نازا بودن زنان خانواده ای که می خواهد با آنها وصلت کند تحقیق کند تا در آینده گرفتار دوا و دکتر و مشکلات خانوادگی و... نگردد.


5- اصالت خانوادگی
 همسر باید از خانواده اصیل و تربیت شده و نجیب باشد، زیرا او بهتر می‌تواند کودکان را تربیت کند. اگر زن خود، فاقد تربیت باشد نمی‌تواند فرزند خوب پرورش نماید.
رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرمایند: 
از سبزه‌هایی که در میان کثافات و پلیدی‌ها می‌رویند بپرهیزید. پرسیدند: سبزه‌های مذکور چیست؟ رسول خدا صلی الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: زن زیبایی است که در محیط پست و آلوده پرورش یافته باشد. (4)


6- هوش‌مندی
هنگام ازدواج باید توجه کرد، که ازدواج با کسی صورت گیرد که از نظر هوش و فهم در سطح پایینی نباشد. به این نکته در روایات اسلامی اشاره شده است. 
حضرت صادق علیه‌السلام فرمودند:
بر حذر باشید از این که با زن احمق ازدواج کنید. همانا مصاحبت با او بلا و گرفتاری است و اولادی ضایع به‌وجود می‌آید. (5) 
رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نیز در زمینه انتخاب همسر و تأثیر آن بر فرزند بیان داشتند: «بنگر فرزند خود را در کجا قرار می‌دهی که خون، تأثیر خود را باقی می‌گذارد. (پس همان ریشه خانوادگی راه خود را باز می‌یابد).» (6)
البته این موضوع در مورد مرد احمق هم می‌باشد ولی از آن‌جایی که نقش مادر مهم‌تر است در این حدیث روی مادر تأکید شده است.
 مادر علاوه بر ژنتیک، محیط رشد در دوران جنینی نوزاد را فراهم می‌کند و از نظر تربیت هم دارای نقش‌هایی است که از عهده پدر برنمی‌آید.



پی نوشت ها

1- «مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً لِمَالِهَا وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِجَمَالِهَا رَأَی فِیهَا مَا یَکْرَهُ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ ذَلِکَ»؛ وسائل الشیعه، ج 20، ص 51.
2- «مَا اسْتَفَادَ امْرُؤٌ مُسْلِمٌ فَائِدَةً بَعْدَ الْإِسْلَامِ أَفْضَلَ مِنْ زَوْجَةٍ مُسْلِمَةٍ تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ إِلَیْهَا وَ تُطِیعُهُ إِذَا أَمَرَهَا وَ تَحْفَظُهُ إِذَا غَابَ عَنْهَا فِی نفس‌ها وَ مَالِه»؛ وسائل الشیعه، ج 20، ص 40-41. 
3- «أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِی أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً»؛ الکافی (چاپ الإسلامیه)، ج 5، ص 324. 
4- «إِیَّاکُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ»؛ وسائل الشیعه، ج 20، ص 35.
5- «إِیَّاکُمْ وَ تَزْوِیجَ الْحَمْقَاءِ فَإِنَّ صحبت‌ها بَلَاءٌ وَ وُلْدَهَا ضِیَاعٌ»؛ الکافی (چاپ الإسلامیه)، ج 5، ص 354.
6- «أنظر فی أیّ نصاب تضع ولدک فإنّ العرق دساس»؛ نهج الفصاحه، ص 266.

منبع: گلی از گلهای بهشت 313sardar.blog.ir