قرار الهی

منبر،سخنرانی،دروس حوزه، مقالات اسلامی،روضه و..

قرار الهی

منبر،سخنرانی،دروس حوزه، مقالات اسلامی،روضه و..

پیوندهای روزانه
پیوندها

 پوریا : با عرض سلام خدمت دوستان عزیزم به اطلاع میرساند تمامی عزیزانی که میخواهند عمل زشت خودارضایی را ترک کنند یا در این جهت به دوستان خود کمک کنند بنده گروهی در تلگرام ساخته ام که امیدوارم مفید واقع شود...
پرسمان : ضمن قدردانی از فعالیتتان در گسترش فرهنگ پرسش و پاسخ همچنین تشکر بابت تلاشتان در کمک رسانی به دیگر دوستان، اگر امکان دارد از همین بخش نظرات برای تبادل تجارب و راهکارهای مورد نظر استفاده نمایید. موفق باشید.
       سلام بریوسف علیه السلام : خواهشا کسی مشخص نکنه که دختر هست
       سلام بریوسف علیه السلام : سلام جزاکم الله خیرا ببخشی کسی که ازدواج کنه از دچار عواقب خود ارضایی می شه؟ به تعبیری فرق ازدواج با استمناچیه؟
پرسمان : سلام و ممنون از شما بابت مطالعه این مقاله. برای رسیدن به پاسخ این صفحات را مطالعه فرمایید:
1. فرق بین استمناء و وقتی که ازدواج می کنیم، چیست؟ http://porseman.org/q/show.aspx?id=180689
2. استمنا؛ آری یا خیر! http://porseman.org/showarticle.aspx?id=542
اگر ابهامی ماند با توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال: http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح فرمایید. موفق باشید.
       M.D : سلام من 4 ساله که این کار رو میکنم دیگه خسته شدم هر کاری هم که میکنم ترکش کنم نمیشه هر روز که میرم خیابوناحساس درد میکنم خیلی زود خسته میشم این هم از عوارض خودارزایی هستش؟ اگه ترک کنم این مشکلات مثل خستگی شدید, به دنیا اوردن بچه ناقص و... حل میشه 15 سالمه
پرسمان : افتخار این مرکز این است که با نوجوانان پاکی مثل شما در ارتباط است نوجوانانی که یا گناه نمی کنند و یا خدایی ناکرده اگر گناهی هم مرتکب شوند زود به فکر توبه و جبران گناه می افتند.
خودارضایی یک عادت مضر و یک گناه است و فردی که به آن گرفتار می شود متاسفانه دچار عوارضی می شود که این عوارض برای هر نوجوان خصوصا نوجوانی که اهل درس و مطالعه است بسیار زیانبار می باشد و ما تشخیص به موقع و پی گیری درمان آن را به شما تبریک می گوییم.
پرسشگر گرامی؛ در مورد عوارض و آسیب‌های خود‌ارضایی باید خدمتتان عرض کنیم که بهترین درمان برای رفع مشکلات و عوارض و مشکلات بعدی آن، ترک خودارضایی می باشد.
اگر شما تصمیم قطعی بر ترک آن گرفته باشد به هیچ عنوان نباید نگران عوارض آن باشد. چرا که اگر برخی از این عوارض ایجاد شده باشند معمولاً بعد از ترک و به مرور زمان از بین خواهند رفت. بدن انسان مخصوصاً جوان توانایی جبران این عوارض را دارد و دوباره خودش را بازسازی می‌کند و به تدریج به وضعیت عادی برمی‌گردد ؛ البته به شرطی که در تصمیمتان بر ترک جدی باشید و خدای ناکرده دوباره گرفتار خود‌ارضایی نشوید.
زمان جبران عوارض از یک شخص با شخص دیگر و همچنین بر اساس شدت گرفتاری متفاوت است. هر چه بدن قوی تر باشد و شدت گرفتاری قبلی نیز کمتر باشد، زمان جبران عوارض کاهش پیدا می کند.
پرسشگر گرامی همچنین باید عرض کنیم که یکی از عوارض خودارضایی خستگی و کوفتگی و ضعف بدن می باشد که با ترک خودارضایی برطرف می شود. این را بدانید که خودارضایی به صورت طبیعی نمی تواند باعث عقیم شدن شود. پس احتمال عقیم شدن بخاطر خودارضایی رد می شود. همچنین برای جبران عوارض و تقویت بدن خوردن مواد قندی مثل خرما، کشمش و عسل انجام ورزش روزانه، تفریح و گردش های سالم در بازگشت سلامتی شما بسیار مؤثر است. بدن انسان توانایی جبران عوارض را دارد ولی باید توجه داشته باشید که عوارضی که در طول زمان ایجاد شده به تدریج جبران خواهد شد و البته نباید توقع داشته باشید که فورا جبران شود.
بنابراین آنچه که لازم است تذکر دهیم این است که بیش از حد خود را نگران نسبت به آنچه قبلا اتفاق افتاده نسازید و استرس به خود راه ندهید که خود نگرانی و استرس وسیله ای برای افزایش مشکلات شما خواهد بود و بهبود عوارض را به تاخیر خواهد انداخت.
پس پرسشگر گرامی نگران عوارض آن نباشید با ترک خودارضایی بهبودی برایتان حاصل می شود.
پرسشگر گرامی برای اینکه بتوانید در تصمیم خود مصمم و پایدار باشید باید از هرگونه تلقین منفی خودداری کرد هیچ وقت نگویید که من به این گناه عادت کرده ام و نمی توانم آن را کنار بگذارم.این افکار را به کلی کنار بگذارید خیلی ها بودند که به گناهانی بدتر از گناه شما مبتلا بودند ولی با عزمی راسخ و با توبه ای واقعی مسیر زندگی خود را عوض کردند . پس این را همیشه با خود تکرار کنید که من توانایی این را دارم هر گناهی را کنار بگذارم. برای ترک موارد زیر را در نظر بگیرید:
تنظیم برنامه خواب: خواب و استراحت کافى و نظام مند علاوه بر جهات درمانى اش، داراى ابعاد پیش گیرانه اى نیز هست و در سلامت انسان نقش مهمى ایفا مى کند. نظام مند بودن خواب تأثیر خوبى در پیش گیرى از انحرافات دارد. اگر بتوانید ترتیبى انخاذ نمایید که اوایل شب به رخت خواب بروید و صبح زود از جاى خود بلند شوید، بسیار مفید است; بخصوص اگر پس از خستگى و تلاش روزانه به رخت خواب بروید. طبیعى است که اگر شما با خستگى به رخت خواب نروید، به ناچار مدت زمانى را در بستر بیدار خواهید ماند تا به تدریج، به خواب روید و چون افکار و اندیشه هاى شهوانى و تحریک آمیز معمولا در این مواقع به سراغشما مى آیند، نوعى تنظیم خواب و استراحت منظّم براى شما، ضرورت دارد.
بدین روى، بهتر است شما در میانه روز و یا بعد از ظهرها، حتى المقدور نخوابید تا در اثر تلاش ها و فعالیت هاى روزانه، شب را زودتر و بهتر به استراحت بپردازید. دماى اتاق خوابتان نباید زیاد گرم باشد و بهتر است با باز کردن پنجره اى، ضمن استفاده از هواى آزاد و مناسب، تهویه اتاق صورت گیرد.
کیفیت خواب: کیفیت خواب و بستر خواب مى تواند در تحریکات بدنى و جنسى تأثیر داشته باشد.سعى کنید به پشت بخوابید و از دمرو (به صورت) خوابیدن اجتناب نمایید. شما باید عادت کنید به پشت بخوابید، در رخت خواب بسیار گرم و نرم نخوابید (در جاى معمولى بخوابید); زیرا رخت خواب گرم و نرم و به رو خوابیدن از جمله عوامل تحریک و انحراف جنسى است. وحتی سعی کنید با وضو بخوابید، به سمت قبله بخوابید، به محاسبه اعمالتان بپردازید و...
استحمام: حمام یکی از جاهایی است که تحریک جنسی و تبعات بعدی آن در آن جا فراهم است. چون در زمان حمام رفتن، شخص تنهاست و یکی از علل خودارضایی، تنهایی است. بعضی از اشخاص به بهانه تمیزی و یا به علت داشتن وسواس، وقت زیادی را در حمام می‌گذرانند که بسیار غلط است، بهتر است برای حمام رفتن، به نکات زیر توجه نمایید و آنها را به کار ببندید:1- مدت حمام تا جایی که ممکن است کوتاه باشد و در صورت امکان از15 دقیقه بیشتر نشود.2- در حمام به طور کامل عریان نشوید و لباس زیر را تا لحظه آخر بر تن داشته باشید.3- از دست ورزی و بازی کردن با اعضای بدن، به ویژه ناحیه آلت تناسلی خودداری نمایید.4- به هیچ عنوان به بدن خود، به ویژه ناحیه آلت تناسلی نگاه نکنید، (نه به طور مستقیم و نه در آینه).5- زود زود اقدام به ازاله ی موهای زاید نکنید ودر صورت نیاز به از بین بردن موهای زائد بدن، به جای تیغ از پودرهای¬بهداشتی موبر استفاده نمایید. همچنین سعی کنید به هیچ وجه در جایی ولو برای چند دقیقه تنها نمانید.
شناسایی زمان خودارضایی: وقتی که شما بفهمید چه موقع به سراغ این کار میروید ،میتوانید با برنامه ریزی جلوی آن را بگیرید.
تقویت اراده: تا زمانی که خودتان واقعا نخواهید و تصمیم قطعی برای ترک آن نگیرید میتوان با قاطعیت گفت درمان امکان ندارد.ولی اگر خودتان بخواهید و اراده کنید میتوانید بر هر مانعی غلبه کنید.گاهی اوقات افراد تمام راه های پیشگیری را میروند ولی اراده شان برای ترک خودارضایی ضعیف است.آنقدر اراده شان ضعیف شده که نمیتوانند تصمیم جدی برای ترک بگیرند شاید تصمیم بگیرند ولی تصمیم را عملی نمیکنند و نمیتوانند به آخر برسانند.پس شما باید اراده تان را قوی کنید.
برای تقویت اراده راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد میکنم: 
1- تلقین جملاتی که به شما انرزی مثبت بدهد.سعی کنید این جملات را در ذهنتان مرور کنید.جملاتی مثل باید موفق شوم، هیچ چیز نمیتواند اراده من را متزلزل کند، من اراده لازم را برای کارهایم دارم و...
2- از پراکنده کاری و آشفتگی در کارهایتان پرهیز کنید.پس باید به کارهایتان انسجام دهید و سعی کنید کارهایی که بر عهده میگیرید ناتمام رها نکنید
3- هرگز در کارها ناامید نشوید و تا جایی که میتوانید تلاش کنید.
4- ترک گناه و مخالفت با وسوسه های شیطان است . سعی کنید به عادت های بد ، نه بگویید.
5- هر روز سعی کنید چند آیه قرآن همراه با ترجمه بخوانید و همیشه به خدا توکل کنید.
6- از شکست خوردن نترسید و بدانید که هر شکست پلی به سوی موفقیت و پیروزی است.
7- سعی کنید کارهایی را که بر عهده می گیرید، ناتمام رها نکنید و آن ها را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهد. کارهای نیمه تمام باعث می شوند، فرد خودش را انسانی بی اراده و یا دارای ضعف اراده تصور کند و دیگر قدرت برعهده گرفتن فعالیت ها و مسؤولیت های مختلف را نداشته باشد. قبل از انجام هر کاری کمی درباره آن کار و توانایی ها و استعدادهای خودش بیاندیشید و اگر توانایی اتمام آن کار را ندارید، از اول آن را بر عهده نگیرد.
8- پس از تدبیر و مشورت از عواقب تصمیم‏های خود هراسناک نباشد و به خدا توکل کند و در تمام امور از او کمک بخواهد.
9- باور کنید همانند دیگر انسان‏ها از توانمندی‏های بسیار برخوردار است و از دیگران کمتر نیستید. فراموش نکنید نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بیشتر است و نباید خود را دست کم بگیرد. تصمیم خوب در پرتو تکیه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندی ها شکل می گیرد.
10- مدتی برنامه ریزی و تصمیمات خود را با فردی ذی صلاح در میان بگذارد و از وی بخواهد مراقب باشد تا در او دودلی پیش نیاید و همچنین اجرای تصمیماتش را به تأخیر نیاندازد.
11- با کسانی که روحیه و اراده ای قوی دارند دوست شوید تا اراده شما نیز قوی گردد.
12- تصمیمات به جا و پر ارزش گذشته‏ خودش را به یاد آورید و توجّه کنید که چون گذشته برای انجام دادن کارهای مهم آمادگی دارید. 13) با تصمیم‏های آسان در کارهای ساده، به تدریج خود باوری و توانمندی را در خویش پدید آورید و راه را برای تصمیم گیری در امور پیچیده و مشکل هموار سازید.
14) سرگذشت افراد سخت کوش و با اراده را مطالعه نمایید.
- تشویق و تنبیه خود: تشویق باید چیزی باشد که به شما انگیزه بدهد.شما باید به خود بگویید اگر یک ماه این کار را انجام ندادم خودم را تشویق میکنم.دفعه بعد زمان پاک بودنتان را بیشتر کنید و بگویید اگر2ماه پاک بودم خودم را تشویق میکنم و همینطور دفعات پاک بودن را زیادتر کنید.
تنبیهی که برای خود انتخاب میکنیدباید قدرت بازدارندگی بالایی داشته باشد، به طوری که اگر خواستید خودارضایی کنید تلخی تنبیه به ذهنتان بیاید و همین امر مانعی در برابر خودارضایی شود.البته تنبیه و تشویق نباید به گونه ای باشد که شما از انجام آن ناتوان باشید و کم کم از کارایی بیفتید.و نوع تنبیه و تشویق در افراد متفاوت است.
- توجه به ارزش و اهمیت انسان: اگر شما به ارزش و منزلت خود پی ببرید و بدانید که خدا برای چه هدفی شما را آفریده و شما دارای چه مقامی هستید ، کمتر دست به این کار میزنید.
- اجتناب از تنهایى: شما باید سعى کنید تا مدتى طولانى، در مکان هاى خلوت و تنها سپرى نکنید زیرا تنهایى، خود عامل مهمى براى تحریک خودارضایى و زمینه ساز ارتکاب این عمل است. بنابراین بیشتر سعی کنید در محیط صمیمی خانواده قرار بگیرید.
*** پرسشگر گرامی به راهکارهای جهت کاهش شهوت و ترک خودارضایی توجه کنید:
1. برخی داروهای گیاهی در کاهش غریزه جنسی تأثیر زیادی دارند، مثل سداب که گیاهی است دارای برگ های ریز و باریک ،ولی بسیار بد بو که به یونانی فیجن و در شمال ایران (تنکابن و مناطق دیلمان)پیم نامیده می¬شود. عصاره و جوشانده برگ آن میل شود. نام این گیاه در لغت نامه دهخدا آمده که می¬توانید اطلاعات بیش¬تر را از آن بگیرید. البته برای تعیین مقدار آن حتما باید با پزشک مشورت شود.
2. ازغذاهایی که طبع سرد دارند مثل عدس، لبنیات به خصوص ماست،و سبزی به ویژه کاهو و کلم زیاد استفاده کنید.
3. از خوردن مواد غذایی انرژی زا و محرک که طبیعت گرم دارند،مانند:عسل ،خرما،پیاز،موز، ارده شیره ،قاووت،سیر،تخم مرغ،فلفل و انواع ادویه جات، گردو،پسته و... پرهیز کنید یا به حداقل برسانید.
4.یکی دیگر از راه‌های کنترل غریزة جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو در روایات اسلامی از روزه‌داری به عنوان عامل تعدیل غریزه جنسی یاد شده است.
5. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: « روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است».
6 . اطراف آلت تناسلی را از موهای زاید صاف نکنید ،مگر آن که بلند شدن موها ضرر داشته باشد .در این صورت به جای تیغ از نوره استفاده کنید .
7. فرد مبتلا سعى کند به هنگام خواب شکمش بیش از حد معمول پر نباشد.
8. از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى ‏هاى جنسى و تحریک‏ کننده جدا پرهیز کند.
9. از خوردن مواد غذایى که محرک است مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم ‏مرغ، گوشت قرمز، غذاهاى پرچرب، حتى ‏المقدور اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا کند.
10. قبل از خواب حتما مثانه خود را تخلیه نماید.
11. از نوشیدن افراط ‏گونه آب و مایعات پرهیز کند (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن).
12. هیچ‏گاه بدن عریان خود را در آینه نگاه نکند.
13. از دست‏ورزى اندام جنسى خود اجتناب کند و در هیچ شرایطى دست‏ورزى نکند.
14. هرگز به رو نخوابد. هنگام خواب سر و دست ها از زیر پتو ولحاف بیرون باشد.
15. به منظور تخلیه انرژى زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش کند. 16. هیچ‏گاه بیکار نباشد، براى اوقات فراغت خود برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش, عبادت و... پر کند. 
17. هفته‏اى یکى دو روز روزه مستحبى بگیرد و اگر توان آن را ندارد و یا شرایط روزه‌گرفتن مهیا نیست حداقل میزان صرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش و تعداد دفعات غذا را کاهش دهد و به حداقل خوراک اکتفا کند.
18. با نامحرم رفتار متکبرانه داشته باشد و از سخنان ملایمت‏آمیز با آنها خوددارى کرده واز نرمى در کلام با آنها اجتناب ورزد.
19. هیچ‏گاه با نامحرم و جنس مخالف در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقى نماند، حتى براى آموزش و... 
20. قرآن زیاد بخواند و درباره معانى آیات آن فکر کند.
***سخن نهایی:
نسبت به نماز به خصوص نماز اول وقت (و درصورت امکان جماعت) اهتمام داشته باشید. همان طور که می دانید نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می دارد و این وعده حق الهی است. «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر؛ همان نماز،بازدارنده از فحشا و منکر است». در هیچ شرایط زندگی، از خداوند قادر ناامید نشوید، و همیشه به او توکل کنید، و دست به دعا بردارید، از خداوند بخواهید، تا شما را در جوانی پاک نگه دارد. از خدا حقیقتاً بخواه، مطمئن باش یاریش را حس خواهی کرد، فقط بخواه از ته دل.
همانطور که گفته شد یکی از عوامل موفقیت شما در هرکاری، خصوصا در مشکل یاد شده، تقویت اراده است، پس در تقویت آن کوشا باشید. در این راستا گرفتن روزه برای دوری از گناه، تقویت اراده و رویش تقوا در درون بسیار موثر است. امام علی – علیه السلام- می فرماید:« هنگامی که نفس انسانی، قوی شود، شهوتش کاهش می یابد». در سوره ای بقره آیه 45 می فرماید، که از نماز و روزه کمک بگیرید. 
بدانیم ما خلیفه خدا هستیم و در این مورد لازم است، روزها فکر و تأمل کنیم، رسیدن به این درک چنان به ما ارزش می دهد که حتی لحظه ای وقت خود را بی جهت صرف نخواهیم نمود، تا چه برسد در گناه. بر روی این مطلب فکر کنیم، فکر. ما برای کار دیگری به این دنیا آمده ایم، اما کار دیگر می کنیم!!!
این نوشتار را با این جمله به پایان می‏بریم که بزرگان گفته ‏اند: «نفس را مشغول بدار وگرنه او تو را به خود مشغول خواهد ساخت».
موفق باشید. باز هم با ما سخن بگویید.
       عبدالله : من از امروز دیگه تصمیم گرفتم انجام ندم.امیدوارم سال دیگه ابن موقع بگم یک ساله که انجام ندادم
پرسمان : خداروشکر ما هم از ته دل آرزومندیم شما و هرکی که گرفتار این گرفتاری خانمانسوزه نجات سریع و کامل پیدا کنه. ان شاءالله
       Alireza : سلام آیا خودارضایی تغییر ...
پرسمان : باتوجه به خصوصی بودن سوالتان لطفا ایمیلتان را درج فرمایید تا پاسخ به آنجا ارسال شود. در متن سوالتان این کد را هم درج نمایید: 748366
       رها : سلام من سه سال به این درد دچار شدم الان زود ارضایی دارم میخوام بدونم با ترک این عادت زود ارضایی خوب میشه ممنون
پرسمان : پرسشگر گرامی، ضمن تشکر از شما بابت ارتباطتان با این سایت و مطالعه این مقاله، ابتدا باید دقت داشته باشید که ترک خودارضایی، بهترین درمان برای رفع مشکلات و عوارض و مشکلات بعدی آن می باشد.
اگر شما خودارضایی را ترک کنید به هیچ عنوان نباید نگران عوارض آن باشید. چرا که اگر برخی از این عوارض ایجاد شده باشند معمولاً بعد از ترک و به مرور زمان از بین خواهند رفت. بدن انسان مخصوصاً جوان توانایی جبران این عوارض را دارد و دوباره خودش را بازسازی می‌کند و به تدریج به وضعیت عادی برمی‌گردد ؛ البته به شرطی که در تصمیمتان بر ترک جدی باشید و خدای ناکرده دوباره گرفتار خود‌ارضایی نشوید. برای جبران و تقویت بدن، خوردن مواد قندی، همچنین مصرف روزانه میوه و سبزیجات، حبوبات مثل عدس و مصرف هفتگی گوشتها را در برنامه غذایی خود قرار دهید. انجام ورزش روزانه، تفریح و گردش های سالم در بازگشت سلامتی شما بسیار مؤثر است. همچنین نکته قابل توجه این است که اگر هم برخی از عوارض آن پس از ترک کامل، برطرف نگردد، باز هم جای نگرانی نمی باشد، زیرا ترک خودارضایی از پیشروی کامل آنها جلو گیری کرده و آنها را در مرحله خود متوقف نموده و یا رو به کاهش می برد و در نتیجه فرد توان بیشتری برای درمان آن خواهد داشت.
زودانزالی یا زودارضایی نیز اگر چه یکی از عوارض خودارضایی بعد از ازدواج می باشد، ولی اگر فردی در اثر شدت و کثرت خودارضایی دچار زودانزالی شده باشد و خودارضایی را ترک نماید، چنین فردی معمولا پس از گذشت مدت زمان قابل توجهی از ترک و همچنین با تقویت خود به حالت اولیه خود باز خواهد گشت و البته اگر به هر دلیلی این اتفاق نیافتد، او خواهد توانست با احتمال بیشتری سلامتی خود را باز یابد. پس نگران این مشکل نباشید و تمام هم و غم خود را صرف این کنید که دیگر به سمت آن نروید. یقین بدانید خداوند در این مسیر مقدس شما را یاری خواهد کرد.
خوشحال می شویم در طی این راه همراهتان باشیم. سوالهایتان را در صفحه ویژه درج سوال سایت پرسمان: http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح کنید تا خدمتتان باشیم. موفق باشید.
       mmmm : سلام.ایا بعد از ترک خود ارضایی مشکل ریزش مو حل خواهد شد؟
پرسمان : پرسشگر گرامی، ضمن تشکر بابت مطالعه این مقاله، ابتدا باید دقت داشته باشید که ترک خودارضایی، بهترین درمان برای رفع مشکلات و عوارض آن می باشد، و معمولا غالب عوارض آن پس از ترک کامل خود به خود برطرف می گردد.
اگر شما خودارضایی را ترک کنید به هیچ عنوان نباید نگران عوارض آن باشید. چرا که اگر برخی از این عوارض ایجاد شده باشند معمولاً بعد از ترک و به مرور زمان از بین خواهند رفت. بدن انسان مخصوصاً جوان توانایی جبران این عوارض را دارد و دوباره خودش را بازسازی می‌کند و به تدریج به وضعیت عادی برمی‌گردد ؛ البته به شرطی که در تصمیمتان بر ترک جدی باشید و خدای ناکرده دوباره گرفتار خود‌ارضایی نشوید.
پرسشگر گرامی! در مورد ریزش مو گفتنی است این نقیصه در بسیاری از افراد وجود دارد و وجود آن تنها به دلیل این نیست که این افراد خدای ناکرده استمنا کرده اند. البته یکی از دلایل ریزش مو همانگونه که به آن اشاره شده, می تواند استمنا باشد. که با ترک خودارضایی به مرور زمان بهبود پیدا می کند. پس با ترک خودارضایی بهبود پیدا می کند.
همچنین باید توجه داشته باشید که عوامل گوناگون دیگری نیز در ریزش مو دخالت دارند. یکی از دلایل ریزش، سابقه خانوادگی است. اگر در خانواده ریزش مو سابقه داشته باشد قاعدتا ریزش موها تا حدی می تواند ناشی از آن باشد.از دیگر عوامل استرس و اضطراب های روحی ناشی از فشارهایی است که به افراد وارد می شود. بنابراین در حد امکان از دو عامل ذکر شده دوری نمایید و یا برنامه های زندگی خود را طوری قرار دهید که استرس و فشار کمتری به شما وارد شود.
نکته آخر اینکه اگر ریزش موهایتان به صورت ناحیه خاص صورت می گیرد (مثلا گوشه ای از سر یا صورت) حتما بار دیگر به پزشک مراجعه کنید تا نسبت به تشخیص علت و درمان آن اقدام کنند.
منتشر مکاتبات بعدیتان در صفحه ویژه درج سوال همین سایت: http://www.porseman.org/q/newq.aspx هستیم. موفق باشید.
       آرمان : نظرات جمسهای مخالف رو قابل روئیت برای هم نذارین .باتشکر
پرسمان : ضمن تشکر بابت ارتباطتان با این سایت و ابراز نظرتان، با توجه به عمومی بودن مطالعه مقاله این امکان وجود ندارد. موفق باشید.
       نهال : سلام ممنون ازاین همه مطالب مفیدواقعابه دردم خوردخداخیرتون بده
       مهلا : من ١٨سالمه خیلی دوست دارم زودتر ترک کنم این عادت رو الان مدتی هست ک دچار زودانزالی شدم میخواستم بدونم اگه ترک کنم این مشکل رفع میشه؟ایا زود انزالی در باروری هم تاثیر داره؟
پرسمان : اگر خود مقاله و جواب هایی که در پاسخ بعضی دوستان داده شده، با دقت مطالعه فرموده باشید، پاسختان را خواهید یافت. در عین حال لطفا سوالتان را با توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال سایت پرسمان: http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح فرمایید تا پاسخ پس از آماده شدن خدمتتان ارائه شود. موفق باشید.
       حامد : ... بیشتر اوقات هم خودارضایی میکنم اما بعدش حس مرگ بهم دست میده، نمیدونم چیکار کنم الان به انرژیم نیاز دارم، توروخدا کمکم کنید این عادتو ترک کنم از همه چی جاموندمو تمرکز ندارم
پرسمان : امیدواریم با عنایت خدا و مطالعه دقیق این مقاله و همچنین دیگر مقالات این سایت که با این موضوع مرتبطند، بتوانید تصمیم قاطع بر ترک بگیرید: 
«درمان خود ارضایی با عزمی راسخ» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=259
و «استمنا؛ آری یا خیر!» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=542
و «استمنا، لذت یا تلخی!؟» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=340
اگر سوالی یا ابهامی ماند به همراه توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح نمایید. موفق باشید.
       دخترتنها : سلام از پیش دبستانی دچاراین عادت بیخودشدم ...
پرسمان : امیدواریم با عنایت خدا و مطالعه دقیق این مقاله و همچنین دیگر مقالات این سایت که با این موضوع مرتبطند، بتوانید تصمیم قاطع بر ترک بگیرید: 
«درمان خود ارضایی با عزمی راسخ» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=259
و «استمنا؛ آری یا خیر!» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=542
و «استمنا، لذت یا تلخی!؟» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=340
اگر سوالی یا ابهامی ماند به همراه توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح نمایید. موفق باشید.
       صبا : سه سال بود اینکارو میکردم ...
پرسمان : با توجه به خصوصی بودن مشکلتان لطفا آن را با توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال سایت پرسمان: http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح فرمایید تا پاسخ کارشناسی شده خدمتتان ارائه شود. موفق باشید.
    mojtaba... : سلام من یه جوان 24ساله هستم حدوداً 10ساله خود ارضایی میکنم داغون شدم من خیلی خیلی خوشگل بودم به قدری که همه دوستام و فامیل دوست داشتن با من بپرن ولی الان 4ساله خود ارضاییم بیشتر شده پوستم چروک شده موهام ریخت کم پشت شد قدم سوخت دستام میلرزن قیافم خیلی بد شده دور چشام گود شده الان که دارم این متنو مینویسم اشکام داره همینجور میریزه دیگه جلوی آینه حتی نمیرم دیگه کسی سراغمو نمیگیره دوستام ترکم کردن من میدونم میدونم همش اثرات این کاره کثیفه من دیگه از شیطان نمیترسم من دیگه تسلیم نمیشم ازهمین امشب ترک میکنم به هر قیمتی که شده: (
پرسمان : امیدواریم با عنایت خدا و مطالعه دقیق این مقاله و همچنین دیگر مقالات این سایت که با این موضوع مرتبطند، بتوانید تصمیم قاطع بر ترک بگیرید: 
«درمان خود ارضایی با عزمی راسخ» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=259
و «استمنا؛ آری یا خیر!» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=542
و «استمنا، لذت یا تلخی!؟» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=340
اگر سوالی یا ابهامی ماند به همراه توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح نمایید. موفق باشید.
       متین : سلام.مدت زیادی بود که به عمل خود زدایی اعتیاد داشتم.وتقریبا میشه گفت هچی از جوونی نفهمیدم و نیرو و انرژی که میتونست منو یه فرد موفق کنه به باد دادم.خب الان ۱سالی میشه که ترک کردم ولی احساس بدی دارم که چرا زود تر ترک نکردم.تازه زندگی برام شروع شده و مثل یه آدمه یساله میمونم.مغز داغونم تازه موتورش روشن شده.تازه معنی تمرکز و اراده و تلاشو فهمیدم.کاش الان ۲۵ سالم نبود و یه جوون ۱۸ ساله بودم وهیچ وقت سراغ این کار نمیرفتم تا به دنیا نشون بدم که من کیم وچه کارایی از دستم بر میاد.هر کی این مطلبو میخونه اگه هنوز به خود زدایی اعتیاد داره بدونه که داره خودشو از انسانیت به حیوان بودن تبدیل میکنه .مرد باش دیگه سراغش نرو تا زندگی برات شروع بشه.
       rah : من به این مرض 5 سال است که گرفتار هستم چندین بار ترک کردم ولی دوباره گرفتار شدم دوستان عزیز سایت محترم لطفا مرا راهنمایی کنید
پرسمان : امیدواریم با عنایت خدا و مطالعه دقیق این مقاله و همچنین دیگر مقالات این سایت که با این موضوع مرتبطند، بتوانید تصمیم قاطع بر ترک بگیرید: 
«درمان خود ارضایی با عزمی راسخ» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=259
و «استمنا؛ آری یا خیر!» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=542
و «استمنا، لذت یا تلخی!؟» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=340
اگر سوالی یا ابهامی ماند به همراه توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح نمایید. موفق باشید.
       mastagen123... : واقعا از مطلبتون ممنونم من مطالب دیگه ای رو هم خوندم ولی مثل این مطلب خیلی خوب توضیح نداده بودن واقعا ممنونم انشالله خدا منو هم کمک کنه 18 سالمه درسته که احساس گناه دارم ولی سعی میکنم با ورزش کردنو با نماز خواندن وبا قران خواندن این کثافت رو از خودم دور کنم .در پناه حق
       بهمن : با عرض سلام و درود برشما! من مدت ده سال است که با این عمل بد و خانمان سوز دچار هستم، به هر اندازه ی که تلاش نمودم نتوانستم خود را از این منجلاب به سوی خوشبختی بکشانم، هر شیوه ی را به جزء ازدواج تجربه کردم ولی هیچ مفادی بدست نیامد. نمیدانم به کجا برم و چگونه خود را آیین عمل آهی بخشم!
پرسمان : علیکم السلام. از این که ما را محرم سوال هایتان دانسته اید ممنونیم. پاسخ نسبتا مفصلی برای مشکلتان آماده شده است. لطفا با شناسه 728471 و گذرواژه kdbqf در صفحه پیگیری پاسخ: http://www.porseman.org/q/aservice.aspx آن را مطالعه فرمایید. موفق باشید.
       gddfgbbv... : ما مسلمون هستیم.فقط به این فکر کنید که استمنا گناه کبیره ست.
       رها : ینی خدا منو میبینه؟ دیگه از همه چی سیرم خدایا قرار نبود بهم پشت کنی تو که منو نمیخواسی چرا منو افریدی هان ؟دیگه خسته شدم از خودم متنفرم ...من دختر خوبی نیستم من به خونوادم به مامانم خیانت کردم قرار بود دختر خوبی باشم ...منم اینده دارم ؟!میترسم میترسم تا اخر عمرم عواقبش مثه سایه باهام باشه من از اول دبیرستان شروع کردم والان سال چهارمم از وقتی با یه ادم پست دوس شدم این اتفاق برا م افتاد ولی امروز کامل باهاش قطع رابطه کردم دیگه نمیخوام اسمش تو زندگیم باشه اسمش با گناه دیگه نمیخوام به بابای زحمت کشم خیانت کنم نمیخوام خدایا بیا برا اخرین بار منو ببخش بیا ایندمو عوض کن بیا دستمو بگیر خواهش میکنم مگه من غیر تو کی رو دارم توروقران بهم پشت نکن قسمت میدم منو اینجوری تنها نذار من بندتم ...بیا دوتا دستمو بگیر بلندم کن /من لیاقت دختر بودن ندارم بیا نمیخوام یه همچین حسی داشته باشم
پرسمان : در نا امیدی بسی امید است***پایان شب سیه سپید است
ضمن ابراز تاسف و آرزوی موفقیتتان در نجات از این بلا، امیدواریم با عنایت خدا و مطالعه دقیق این مقاله و همچنین دیگر مقالات این سایت که با این موضوع مرتبطند، بتوانید تصمیم قاطع بر ترک بگیرید: 
«پیامدهای خودارضایی و مبارزه با آن» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=62
و «درمان خود ارضایی با عزمی راسخ» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=259
و «استمنا؛ آری یا خیر!» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=542
و «استمنا، لذت یا تلخی!؟» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=340
اگر سوالی یا ابهامی ماند به همراه توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح نمایید. موفق باشید.
       www.hoseyn... : من هر کاری میکنم ترک نم نمیشه همه راه کارهارو امتحان کردم اما نشد
پرسمان : ضمن تشکر بابت ارتباطتان با این سایت، پاسخ نسبتا مفصلی را که برای سوالتان آماده شده، علاوه بر ایمیلی که درج کرده بودید، می توانید با کد 726020 و گذرواژه eruld در صفحه مشاهده پاسخ: http://www.porseman.org/q/aservice.aspx هم مطالعه فرمایید.
       احمد : سلام من5ساله انجام میدم بیشتراین مواردروهم دارم قبلا نداشتم الان 2هفته بودکه انجام نمیدادم به یاری خدا میرم برای40روز که اگه بتونم دیگه انجام نمیدم.
پرسمان : ان شاءالله موفق و پیروز باشید.
       مجید : یه راه حل قطعی داره. دنبال هیچ راه دیگه ای نباشید. صد درصد تضمینی و تست شده. و اما راه حل: هرکاری دوس دارید بکنید حتی به خودارضاییتون ادامه بدین فقط و فقط و فقط نماز اول وقت بخونید. منظور نماز خوندن نیست ها! منظور دقیقا نماز اول وقته. فقط همین کارو بکنید و خودتونو تحت هر شرایطی ملزم به این کار کنید و حتی یه وعده هم نذارید از اول وقت بگذره. بعد از یه مدت میبینید دیگه خودارضایی نمیکنید و خیلی آثار دیگه هم میبینید. فقط و فقط و فقط نماز اول وقت.
پرسمان :  اهتمام داشتن نسبت به نماز به خصوص نماز اول وقت (و درصورت امکان جماعت) تاثیر به سزایی در ترک این عادت دارد. چرا که همان طور که می دانید نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می دارد و این وعده حق الهی است. «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر؛ همان نماز،بازدارنده از فحشا و منکر است». در هیچ شرایط زندگی، از خداوند قادر ناامید نشوید، و همیشه به او توکل کنید، و دست به دعا بردارید، از خداوند بخواهید، تا شما را در جوانی پاک نگه دارد. از خدا حقیقتاً بخواه، مطمئن باش یاریش را حس خواهی کرد، فقط بخواه از ته دل.
       ABC : سلام ، سخنرانی استاد عباسی راجع به زنای ذهنی و نیز سخنرانی چگونه گناه نکنیم استاد رائفی پور که به راحتی هم در اینترنت قابل دسترست هستش رو حتما گوش بدید ! بسیار عملی و کار آمد هستش
       محمد رفییعایی : خیلی ممنون که مرا راهنمایی کردید
       نازگل : سلام. من بهش عادت کردم و نمیتونم ترکش کنم.. خسته شدم دیگه.. کاش میشد زود تر ازدواج کنم
پرسمان : خواستن توانستن است...
       سارا : سلام دختری15 ساله ام وقتی بچه بودم تنهایی خاله بازی میکردم ولی از 11سالگی ب بعد تو خیالاتم انواع فیلم بازی میکردم ...خاهشا جواب بدین؟
پرسمان : با توجه به خصوصی بودن سوالتان و مفصل بودن پاسختان لازم است سوالتان را در صفحه ویژه درج سوال سایت پرسمان: http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح فرمایید تا پاسخ خدمتتان ارائه شود.
       ... رو سیاه : من 16 سالمه و تقریبا 1 و نیم سال هست که این کار زشت رو انجام میدم و تازه شروع کردم به تمرین حرفه ای فوتسال یه سوال داشتم که وقتی که بیشتر از 2 ساعت فوتسال بازی میکنم ماهیچه های پام خیلی شدید گرفته میشه میخواستم بدونم که این از عوارض همون کار هستش؟؟و یه سوال دیگه هم داشتم که من فردی لاغر هستم و وقتی رو زمین دراز میکشم و به نافم نگاه میکنم میبینم که داره خیلی شدید ضربه میزنه از اطرافیانم(دوست و آشنا) پرسیدم اونا گفتن که ناف ما ضربه نمیزنه میخواستم بدونم این هم از عوارض اون کار هستش؟؟لطفاسریع جوابمو بدید خیلی میترسم!اگه از همین امروز ترکش کنم چند روز یا پند ماه بعد عوارضش کاملا از بدنم دفع میشه(همون سیاهی چشم و انقباض ماهیچه و پرخاشگری اینا) لطفا سریعا جوالمو بگین چون فقط به شما تونستم این مشکلم رو بگم به کس دیگه ای نمیتونم بگم!سایتتون هم خیلی خیلی خیلی مفید بود.
پرسمان : پرسشگر گرامی احتمال دارد که از عوارض خودارضایی باشد ولی نگران نباشید چرا که ترک خودارضایی، بهترین درمان برای رفع مشکلات و عوارض آن می باشد، و معمولا غالب عوارض آن پس از ترک کامل خود به خود برطرف می گردد. پس اگر شما خودارضایی را ترک کنید به هیچ عنوان نباید نگران عوارض آن باشید؛ چرا که این عوارض ایجاد شده در شما، معمولاً بعد از ترک و به مرور زمان از بین خواهند رفت. برای جبران و تقویت بدن، خوردن مواد قندی، همچنین مصرف روزانه میوه و سبزیجات، حبوبات مثل عدس و مصرف هفتگی گوشتها را در برنامه غذایی خود قرار دهید. انجام ورزش روزانه، تفریح و گردش های سالم در بازگشت سلامتی شما بسیار مؤثر است. هم چنین پرسشگر گرامی دقت داشته باشید که سیاهی دور چشم علت های متعددی از جمله کم خونی، علت ارثی و ... دارد. ولی یکی از علت های بوجود آمدن آن خودارضایی زیاد است. در خودارضایی زیاد فرد بخشی از مواد تامین کننده و ویتامین های بدنش را از دست می دهد و این کمبود ویتامین ها باعث تشدید گودی و سیاهی دور چشم می شود. به این نکته هم دقت داشته باشید که خستگی، دریافت کم آب و آبمیوه ها، خواب کم، فقر آهن، بیمارهای دیگر دقیقا تاثیری مانند تاثیر خودارضایی بر کبودی دور چشم دارد. حتی این موارد بیشتر از خودارضایی بر آن تاثیر می گذارند. کارشناسان پزشکی نیز توصیه می‌کنند که 7 تا 9 ساعت خواب شبانه و تغذیه سالم سرشار از میوه و سبزیجات تا حدود زیادی بر برطرف کردن آن موثر است. موفق باشید.
       حمید : از دوستان منحرف هم دوری کن
مجتبی : سلام من حدود 1 ماه و 20 روزه که ترک کردم تا اینجای ترکم همه چی خوب پیش رفته اما هنوز کاملا مراقبم که یه بار اشتباه نکنم نمی خوام این همه تلاشم به خاطر یه غفلت ساده از بین بره هنوزم میام تو این سایت نظرات رو می خونم خیلی روم اثر مثبت داره راستی ...‏ دوستان کسانی که بارها تلاش کردن اما موفق نشدن ناامید نشن باورکنین ناامیدی حیله ی کثیف شیطان همیشه امیدوار باشین یقین موفق میشین‏!‏ برام دعا کنین‏!‏ براتون دعا میکنم یا علی‏!‏ بای‏!‏
پرسمان : ضمن تحسین همت و عزم جدیتان بر ترک کامل، و تشکر بابت ارتباطتان با این سایت و درج نظرتان، درباره نکته ای که اشاره کرده بودید (شماره مشاوره) از اعتبار آن اطلاعی نداشتیم از اینرو از متن نظرتان حذف شد. موفق باشید.
       سایه : شاید ده سال شاید بیشتر که اینکارو انجام دادم.بارها توبه کردم ولی باز ادامش دادم.ارادم واسه هرکاری خوبه ولی جلوی این کار کم اوردم دیگه.الان 21سالمه حس مرگ دارم حس میکنم هروز دارم ضعیفتر میشم همش مریضم دعا کنید منم بتونم ترکش کنم
پرسمان : امیدواریم با عنایت خدا و مطالعه دقیق این مقاله و همچنین دیگر مقالات این سایت که با این موضوع مرتبطند، بتوانید تصمیم قاطع بر ترک بگیرید: 
«پیامدهای خودارضایی و مبارزه با آن» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=62
و «استمنا؛ آری یا خیر!» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=542
و «استمنا، لذت یا تلخی!؟» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=340
اگر سوالی یا ابهامی ماند به همراه توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح نمایید. موفق باشید.
       علیZ : خدا کمکم کن،همرو کمکن
       مجتبی : سلام به همه دوستان من تا امروز حدود یک ماه و 12 روز هست که خودارضایی رو ترک کردم امیدوارم که این روند رو به همین شکل بتونم ادامه بدم و ترک کنم‏!‏ اما خیلی می ترسم که بازم شکست بخورم و اون کار کثیف رو انجام بدم حس میکنم نفرت از انجام اون گناه از دلم داره بیرون میره!‏ اصلا دلم نمی خواد به اون روزای بد برگردم این مدته خیلی مراقب خودم بودم همیشه حس میکردم که خدا داره نگام میکنه و منتظر ببینه که من چی کارمیکنم‏ و چقدر به بخاطر رضای اون از گناه دوری میکنم‏!‏ اما یه مدت اون اعتماد به نفس قبل رو ندارم همش نگرانم که دوباره شروع کنم‏!‏ الان پشت میزم نشسته بودم داشتم تست زیست میزدم اما واقعا تمرکز نداشتم و خیلی نگران بودم فشار کنکور از یه طرف ترک خوداریی از یه طرف ساعت ها تو یه اطاق تنها بودن واسه خوندن درس یه طرف انتظارات خوانواده یه طرف رقابت با یه سری بچه خرخون یه طرف و... دارم له میشم زیر این فشارا‏!‏ من تو زندگیم همیشه آدم با روحیه ای بودم ببینین چقدر تو زندگیم به من فشار اومده که الان این شکلی شدم‏!‏ ولی تمام تلاشمو میکنم بعدش توکل به خدا‏!‏ خدا خودش کمک میکنه‏!‏ داداشی ها و آبجی های گلم برام دعا کنین خیلی به دعاتون احتیاج دارم‏!‏ برا همتون دعا میکنم دوستان عزیزم ماها به کمک هم ترک میکنیم من مطمنم چون خدا با ماست‏!‏‏!‏‏!‏ یا علی
       ساغر : خدایا،دلتنگتم.دستم را بگیر ک سخت راهی بی راهه ام.توکلت علی الله ،فهو حسبی،خدایا ب آیه قرآنت توسل جستم.کمکم کن.
       مهدیار : سلام ایه ای که از سوره ی مطففین نقل کردید ایه ی چهاردهم سوره است که به اشتباه بیست و چهار نوشته شده خدا ایشالا همه مونو هدایت کنه و ممنون بابت تلاشتون برای کمک به خلق الله
پرسمان : ممنون از شما بابت مطالعه این مقاله و حسن دقتتان. متن اصلاح شد. امیدواریم خدای منان به لطف و عنایتش دعایتان را مستجاب فرماید. آمین.
       مجتبی : سلام من مجتبی هستم (همونی که 2 روز پیش اینجا نظر دادم‏)‏ ضمن تشکر دوباره از سایت خوبتون می خواستم بگم چند تا نکته هست که فکر می کنم عمل به اونا خیلی میتونه به ترک اینکار کمک کنه: 1 اینکه یه راه برای تخلیه روانی خودتون پیدا کنین مثلا آهنگ زدن‏(آواز خوندن) ورزش کردن صحبت و درد و دل کردن با افراد قابل اعتماد که حرف زدن باهاشون بهتون آرامش میده‏(این آخریه به من خیلی کمک کرد‏)‏ 2 دوری از افرادی‏(‏جنس مخالف‏)‏ که حدود خودشون رو نمی دونن همش دنبال خوش گذروندن با جنس مخالفن 3 نپوشیدن لباس زیر تنگ 4 نگاه نکردن به فیلم هایی که توش صحنه های تحریک کننده داره به خصوص فیلم های عاشقانه حداقل تا زمانی که ترک کنین راستی کسایی که میگن ترک کردیم اما دوباره شروع کردیم بخاطر نگاه کردن به این فیلم های مستهجن هست بخصوص تخیل کردن درباره ی اون صحنه هایی که دیدن‏!‏ 5 ورنرفتن با اندام های بدن 6 شاد بودن و امیدوار بودن چون اغلب افراد بیشتر موقعی که عصبی و مضطرب هستن و برای تخلیه روانی خودشون این کارو میکنن راستی من هنوز به عهدم با شما و خدا وفادار بودم و دیگه اونکار کثیف رو انجام ندادم‏(خداروشکر‏‏!‏‏)‏ راستی من یه سوالی داشتم می خواستم بپرسم من اگه تا پایان امسال‏(‏93‏)‏ اینکار رو نکنم حدود 2 ماه هست که اینکارو نکردم آیا اونموقع میتونم ادعا کنم که کامل پاک شدم و اینکارو ترک کردم ( منظورم عوارضش نیستا فقط اعتیادو میگم‏)‏ لطفا حتما جوابمو بدین آخه می خوام سال تحویل امسالو جشن پاک شدن بگیرم‏!‏ راستی ببخشید که خیلی حرف زدم‏!‏ بازم از مسولین این سایت بابت کمک هاشون تشکر میکنم اجرتون با سیدالشهدا برای همه تون دعا میکنم التماس دعا دارم یا علی
       saeed : راه های کنترل و روش های کم کردن و از بین بردن قوای شهوت و تمایلات جنسی زناشویی برای جوانان مجرد: باید دانست زمانی که خداوند شهوت و تمایلات زناشویی را برای بقای نسل در وجود انسان قرار داد و برای کنترل و ارضای آن ازدواج دائم را قرار داد و به آن سفارش بسیار نمود و هنگامی که شرایط برای ازدواج دائم فراهم نبود، برای اینکه ایمان و پاکدامنی انسان لطمه نخورد، ازدواج موقت را مقرر فرمود. البته با رعایت شرایطش که در اسلام بیان شده است. اما اگر در کل شرایط برای ازدواج فراهم نبود باید چه کار کرد؟! چگونه باید از ایمان و پاکدامنی خود مراقبت نمود؟! باید دانست اگر کسی حقیقتا و از سر اخلاص بخواهد خود را حفظ کند خداوند نیز او را یاری خواهد کرد. البته برای این کار ما دستورات عملی هم در دین داریم که در اینجا با استفاده از بعضی روایات و دستورات بزرگان دین به برخی از شیوه های کنترل شهوت اشاره می نماییم: - روزه گرفتن و در صورت عدم امکان آن، کم غذا خوردن بطوری که روزی بیشتر از دو وعده غذایی نخوردن. - نخوردن غذا های تحریک کننده مانند: پیاز، خرما، تخم مرغ،غذاهای چرب یا پروتیینی با کالری بالا و... - خوردن موادی که شهوت را کم می کنند، مانند: آبلیمو، کافور، سرکه(که مالیدن آن به بدن هم موثر است) و... - کنترل چشم و نگاه نکردن به نامحرم و ندیدن صحنه های حرام یا تحریک کننده، مانند: فیلم ، عکس و... این مورد بسیار مهم است زیرا انسان اگر ورودی های خود را یعنی چشم و گوش را کنترل کند و اجازه ندهد بدی ها و گناهان وارد وجودش شوند، آنگاه خروجی هایش یعنی اعمال ، رفتار و... هم خوب و درست می شوند. و از گناهان فرسنگ ها فاصله می گیریم. زدست دیده و دل هر دو فریاد --- که هرچه دیده بیند دل کند یاد. - از بین نبردن و نتراشیدن موهای زائد بدن چون باعث تضعیف قوای جنسی می شود. - دوری کردن از خوردن غذاها و لقمه های حرام و استفاده از غذای حلال و پاک. - در حالت جنب نبودن و داشتن وضو و با وضو بودن که باعث ایمن و دور شدن از وسوسه شیاطین می شود. - ورزش کردن و تحرک بدنی برای سوزاندن کالری های انباشته شده و اضافه بدن و دوری از تنبلی و تن پروری. - مشغول کردن فکر و اندیشه خود به کار و فعالیت و دوری از بیکاری و آزاد گذاشتن و رها کردن فکر و اندیشه به سمت افکار و تخیلات نادرست. - تنها و دمر(به شکم) نخوابیدن. - زیاد استغفار کردن.
پرسمان : ضمن تشکر، لطفا مدرک و منابع مطالب درج شده تان را هم بفرمایید تا اتقان آن حفظ شود.
       بنده ی خدا : سلام با تشکر از سایت خوبتون می خواستم بگم اگه من از همین الان 1/11/93 تصمیم به ترک این کار گرفتم برام دعا کنین
پرسمان : اَللّ‍هُمَّ أصْلِحْ کُلَّ ف‍اسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمین. آمینَ ی‍ا رَبَّ الع‍الَمین.
       مجتبی : سلام به همه ی دوستان!! ابتدا می خواستم از سایت خوبتون تشکر کنم و بگم منم یکی از معتاد های اینکار بودم ولی خدا رو شکر از حدود یک ماه پیش که با سایتتون اشنا شدم و به خصوص نظر دیگران رو خوندم تصمیم به ترک این کار پست گرفتم و الان حدود یک ماه است که پاکه پاکم من اینکارو از 4 ساله پیش شروع کردم و به تور کاملا اتفاقی با اینکار اشنا شدم بارها اقدام به ترکش کردم اما نشد امیدوارم ایندفه بشه و من تا اینجای پروسه درمانم خودمو مدیون این سایت میدونم چون من ادرسه این سایتو تو گوشیم سیو کردم و هر وقت احساس میکردم که دارم گول می خورم بلافاصله به این سایت میومدم و نظرات دیگران رو می خوندم که خیلیییییییییییییی تاثیر داشت و نتنها اینکارو نمیکردم بلکه حتی کلییییییییییی خودمو بخاطر این فکر سرزنش میکردم راستی چند تا کار هست که خیلی به ترک این کار کمک میکنه: 1 گفتن لااله الا الله/ الله اکبر/ استغفر الله که هر وقت احتمال میدم اشتباه کنم این ذکر ها رو میگم خیلییییییی تاثیر داره و گاها فقط با گفتن این ذکرها جوری از انجام ایتکار پشیمون مشم که میشینم گریه میکنم و دیگه طرف اینکار نمیرم 2 شدیدا مراقب خودمم و تا احساس میکنم دارم تحریک میشم میرم تو جمع و تنها نمیمونم 3 نماز اول وقت البته تا جایییییییی که بتونم اول وقت می خونم 4 امید به خیلییییییی زیاد به خودتون و خدا چون ناامیدی یه جور کفر چون هرکی حتی فقط از خودش ناامید بشه یه جور به خدا کفر ورزیده و اینکه هیچ وقت نگید من می خوام ترک کنم بلکه به خودتون بگید من ترک کردم و دیگه تموم شد برای همیشه 5 هیچ وقط شبا رو شکم نخوابید این باعث میشه صبح که از خواب پا میشین خیلی سریع و راحت تحریک بشین خیلییییییی تاثیر داره راستی باید بگم من این اواخر زیاد این کار رو میکردم و به کلی از خودم نا امید شده بودم و خیلی از عوارضشو تو خودم دیدم مثلا ریزش مو زود انزالی کمر درد ضعیف شدن چشم حواس پرتی ضعیف شدن حاظه و....... اما الان دیگه تصمیمو گرفتم که به طور کامل ترک کنم منم مثل خیلی از شماها معتقدم اگه یه اموزش درست وجود داشت الان ما این همه بدبختی نمیکشیدیم ولی خوب چی کار میشه کرد نباید دستی دستی خودمونو نابود کنیم که!!!! من امروز تو همین سایت درحالی که حدود یک ماه از شروع ترکم میگذره به همتون قول میدم که دیگه هیچ موقع تا پایان عمر دیگه هرگز این کار زشت و کثیف رو انجام میدم و از درگاه خداوند طلب استغفا میکنم و اطمینان دارم که به طور حتم خدا به من کمک میکنه و 100% من اینکارو ترک میکنم و شعار منم اینه "هرگز به خدا نگو ه مشکلات بزرگی دارم بلکه به مشکلات بگو که خدای بزرگی دارم" راستی من 4 ماه دیگه کنکور دارم امید وارم که رشته پزشکی قبول بشم برام دعا کنین دوستان!!! برای همه ی شما برادرها و خواهر های گلم دعا میکنم یا علی
       بی نام : من حالم از خودم به هم میخوره شایدهزار بار قصد کردمترک کنم نشده دیگ شکستم خرد شدم
پرسمان : خواستن توانستن است... صدبار اگر توبه شکستی بازآ ... امیدواریم با عنایت خدا و مطالعه دقیق این مقاله و همچنین دیگر مقالات این سایت که با این موضوع مرتبطند، بتوانید تصمیم قاطع بر ترک بگیرید: 
«پیامدهای خودارضایی و مبارزه با آن» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=62
و «استمنا؛ آری یا خیر!» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=542
و «استمنا، لذت یا تلخی!؟» http://porseman.org/showarticle.aspx?id=340
اگر سوالی یا ابهامی ماند به همراه توضیحات لازم در صفحه ویژه درج سوال http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح نمایید. موفق باشید.
       احمد : خیلی خوب بود میخواستم برم پیش مشاور یا روانپزشک به خاطر این کار
پرسمان : همراهی باشما درعبور از ابهامات وناملایمات زندگی را شاکر و قدردانیم. چشم براه سوالهای دیگرتان در زمینه دینی مشاوره ای و سیاسی در صفحه ویژه درج سوال سایت پرسمان: http://www.porseman.org/q/newq.aspx هستیم.
       frozen.love92... : سلام... یه راه حل بسیار موثر برای زمانی که وسوسه ی خودارضایی یا زنا به آدم حمله میکنه و معصومین علیه السلام پیشنهاد کردند اینکه روزی چند بار این کار رو انجام بدید: یک مشت سرکه ی سیب یا سرکه ی انگور عسکری رو از ناف تا انتهای آلت تناسلی بریزید ( خصوصا اون ناحیه ای که برای خودارضایی تحریک میشه ) و بعد از خشک شدن با آب بشورید. .. من همیشه اینکار میکنم...یه کمی سوزش داره که این سوزش باعث خاموش شدن شهوت میشه و فورا احساس آرامش به آدم دست میدهد یه آب رو آتیش. ..به شرطی که بعدش فورا به یه کاری خودتو مشغول کنی...
پرسمان : ضمن تشکر بابت درج نظرتان، روایت مورد نظرتان را در منابع روایی نیافتیم. اگر مدرکی در دست دارید بفرمایید. در هرحال از دوستان گرامی که می خواهند به این توصیه عمل کنند، درخواست می شود ابتدا درباره آن، با پزشک متخصص مشورت کنند.
       2832 : سلام به همه دوستان الان نزدیک به دوماهه ک انجام ندادم اصلا زندگیم تغییر کرده نمیدونم برا خودم تعجب اوره چون اینقدر ارادم قوی شده ک دیگه حتی بهش فکرم نمیکنم از این بابت خیلی خوشحالم امیدوارم ک این بار با این اراده بتونم بزارمش کنار بیایید برا هم دعا کنیم منم برا بقیه ک گرفتار هستن دعا میکنم ممنون از سایت خوبتون
       pedram : سلام اینجا نوشتین بهترین راه برای ترک این عمل ازدواجه ولی من که سنم کمه باید چیکار کنم؟ نمیتونم خودمو کنترل کنم که به فیلم و عکس های ...... نگاه نکنم .همیشه بعد از عمل پشیمون میشم ولی روز بعدش دوباره... . لطفا کمکم کنید.
پرسمان : خواهشمندیم سوالتان را با توضیحات بیشتری از خودتان و شرایط تحصیلی و زندگیتان در صفحه ویژه درج سوال سایت پرسمان: http://www.porseman.org/q/newq.aspx مطرح فرمایید تا پاسخ کامل خدمتتان ارائه شود.
       علی ولی الله : سلام علیکم لازم به ذکر است که برای ترک باید به صبر و نماز متوسل بشیم واستعینوا باالصبر والصلاة به امید عاقبت به خیری هممون.....اللهم عجل لولیک الفرج
       : در مورد اثرات جسمانی که ذکر کرده اید خب ارضا از طریق ازدواج نیز تمام این اثرات را دارد و حتی محتلم شدن در خواب، و تفاوتی بین این قضیه وجود ندارد.
پرسمان : پرسشگر گرامی در یک ارتباط جنسی کامل میان زن و شوهر، فرد همسرش را می بیند، صدایش را می شنود، بدنش را لمس می کند و بوی بدن او را استشمام می کند، بناراین در یک رابطه جنسی کامل تمام حواس درگیر هستند و فرد به صورت کامل تحریک جنسی می گردد، از سوی دیگر در خلال این رابطه با او رابطه کلامی برقرار می کند و نسبت به او واکنش های هیجانی و عاطفی نشان می دهد و در مقابل تمام این رفتارهای ارادی و غیر ارادی، از طرف او واکنش دریافت می کند. هنگام برقراری رابطه جنسی نیز می داند که در حال انجام یک رابطه جنسی با یک انسان دیگر یعنی همسرش است و هر لحظه با ارتباط کامل جسمی و روانی دارد و بازخورد می گیرد و این فرایند تا زمان ارگاسم و پس از آن ادامه د ارد و این یک رفتار جنسی کامل است. اما در احتلام همه بخش های ارتباطی این فرایند برای فرد بازسازی می گردد و تقریبا یک ارگاسم کامل صورت می گیرد. اما در خودارضایی در حالی که فرد بیدار است و باید از ذهن و حواس خود محیط را درک نماید، در همین حال می خواهد تمام آنچه را برای یک ارگاسم نیاز است، با ذهن خود و به صورت ارادی بازسازی کند، که چنین چیزی امکان ندارد، خصوصا که تخیلات او زنده نیستند و نیم توانند به اندازه کافی او را تحریک کرده و نسبت به ارتباط حسی و عاطفی او بازخوردی بدهند، بنابراین یک تحریک و ارگاسم ناقص صورت می گیرد.
پس پرسشگر گرامی؛ جنابت از راه درست که با فطرت انسانی سازگار باشد برای سلامت انسان (هم جسماً و هم روحاً) لازم است. جنابت از بیراهه (خودارضایی یا استمناء، زنا، هم جنس بازی یا لواط) باعث از بین رفتن سلامت روحی و نفسانی و جسمی می شود.
انزال منی که پس از ازدواج و از طریق ارتباط با همسر صورت می گیرد، دارای تفاوت هایی است که به صورت خلاصه به آن اشاره می شود:
1. چون ارضا از طریق طبیعی صورت می گیرد به تدریج و پس از گذشت مدتی از ازدواج فاصله بین دفعات ارتباط بیشتر می شود و حالت حرص و اعتیادی که در استمنا وجود دارد اینجا دیده نمی شود. بنابراین با کاهش دفعات انزال در ازدواج عوارض جسمی در مقایسه با استمنا بسیار کمتر است.
2. در ارتباط با همسر چون ارتباط عاطفی ایجاد می شود (از طریق ملاعبه و ...) سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک به صورت متعادل تحریک گشته و اندام هایی که تحت تاثیر این سیستم ها هستند به صورت طبیعی فعالیتشان افزایش یا کاهش می یابند. (تندی ضربان قلب، تندی تنفس و ...) اما در استمنا چون فرد از طریق خیالات و بدون وجود ارتباط عاطفی مستقیم خود را تحریک می کند. تحریک اعصاب فوق به صورت متعادل صورت نمی گیرد. و بنابراین فعالیت اعضای تحت تاثیر این اعصاب به صورت غیرطبیعی کاهش یا افزایش می یابد و خود باعث عوارض جسمی می گردد که فقط در استمنا دیده می شود. مانند لرزش اندام ها، عدم تمرکز حواس، کم شدن قدرت حافظه و ...
3. در ارتباط طبیعی و به خصوص اگر انزال منی از طریق مقاربت صورت گیرد کیسه های منوی به طور کامل تخلیه شده و ارضاء کامل صورت می گیرد. ولی در استمنا بستگی به شدت خیالات فرد تخلیه کیسه ها متفاوت است و در بعضی مواقع بزرگی بیش از حد پروستات، عدم تخلیه کامل کیسه های منی، سوزش ادرار و ... بروز می دهد.
4. از نظر روحی روانی نیز حالت احساس گناه، پشیمانی، افسردگی، اضطراب و ... که پس از استمنا برای فرد رخ می دهد پس از مقاربت طبیعی برای فرد وجود ندارد بلکه بر خلاف آن حالت شادی و آرامش روحی ایجاد می شود.
5. از نظر معنوی نیز بحث ارتکاب گناه و دوری از درگاه حضرت حق مطرح است که در استمنا وجود دارد ولی در ارتباط با مقاربت انسان حلال الهی را انجام داده است و باعث نزدیکی و قرب به درگاه خداست.
6. استمنا در واقع آمیزش با خود است لذا تحریک کننده و تحریک پذیر یک نفر است. همینطور ایجاد کننده شرائط اوج و لذت (گرم شدن، تصور لذت و...) توسط خود ارضا شونده فراهم می شود. در این جا تمام وجود فرد (در عین وحدت و یکپارچگی) باید دو پاره شود یکی ارضا شونده و دیگری تحریک کننده و ارضا کننده، هم گرم کننده و هم گرم شونده و هم نعوظ آور و هم نعوظ پذیر و این دو پاره شدن، بزرگترین آسیب را در سیستم بینایی و ذهنی (عدم تمرکز و...) و درنهایت به بخش روانی شخصیت ایجاد می کند.
7. زمانی که بدن خود انسان تامین کننده نیاز جنسی خود قرار می گیرد در این صورت، این بدن همیشه در همراهی با او است. کم کم او را در یک حالت تحریک جنسی دائم قرار می دهد چون خودش از خودش لذت می برد و این نزدیکی فاصله و بدون واسطه وی را به سمت حالت تحریک دایم از خود قرار می دهد و تحریک پذیری سریع زود و دایم جدای از اثرات مخرب اجتماعی و اخلاقی فرد، موجب خرد شدن پیکر آدمی و پیری زودرس و شکستگی چهره می شود.
8. در ازدواج چون انسان همیشه همسر خود را در اختیار دارد می تواند نیازهای جنسی خود را به موقع و از طریقی که دستگاه خلقت برایش فراهم کرده است، پاسخ گوید. عمل جنسی که در ازدواج صورت می گیرد صرفا قرار گرفتن دو جسم مادی در کنار همدیگر نیست بلکه این عمل ظاهری؛ محبت به یکدیگر، ایثار و از خودگذشتگی در حق همدیگر و بسیاری از فواید روحی و روانی را در پی دارد که در این مجال طرح آن ممکن نیست ولی خود ارضایی یک انحراف جنسی است که عواقب بسیار وخیمی برای فرد به همراه دارد مانند اعتیاد و احساس گناه و افسردگی پس از هر بار خودارضایی، کاهش اعتماد به نفس، عدم تمرکز حواس، کاهش آستانه تحریک جنسی و زودانزالی و عدم لذت از زندگی زناشویی آینده و...
چنین عوارضی که به صورت مختصر به آنها اشاره کردیم در هیچ کدام از زن و شوهر که ازدواج کرده اند رخ نمی دهد.
در زمینه حرمت و گناه خودارضایی گفتنی است، این عمل یکى از راه‏هاى انحرافى در ارضاى میل جنسى است که نسل جوان را در معرض آسیب‏هاى جدى قرار مى‏دهد. این کار عادت بسیار زشت و زیان آوری است که می تواند استعداد و توانایی های فراوان یک جوان را به نابودی بکشاند و حال و آینده او را تباه کند.
استمنا و یا به عبارتی خود ارضایی، از نظر شرعی واخلاقی، حرام و گناه محسوب می شود. این عادت ناپسند به لحاظ اخلاقی، بعد معنوی انسان را به سختی می آزارد، روح او را تاریک می نماید، آزادی معنوی انسان را سلب می کند و در مسیر خود سازی و کمال، آدمی را با چالش جدی مواجه می کند. مطابق تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان، خود ارضایی نوعی اعتیاد و بیماری زشتی است که آثار و ضررهای فراوانی بر جسم و روان آدمی باقی می گذارد.
کسانی که گرفتار این عمل شنیع شده اند، آن را گریزگاهی فرعی و عاجل برای خارج شدن از فشار جنسی و پاسخی برای لذت طلبی خود تصور می کنند، در صورتی که اگرتوجه نمایند، بدین وسیله گرفتار آثار و تبعات زیان آوری می شوند که گاها قابل جبران نیست.
شهوت یکی از اموری است که با طبیعت انسان در آمیخته و در جای خود از نعمت های خداوند است، ولی اگر از حالت تعادل خارج و بر افروخته شود، ممکن است سرمایه های عظیم انسانی را به خاکستر تبدیل کند. این نیرو به طور قطع نیاز به ارضاء دارد، ولی با روشی که با نظام طبیعت و شریعت سازگار باشد.
خدای متعال که به حکمت بالغه اش این غریزه را در نهاد انسان گزارده ، تا نسل انسان باقی بماند، از روی رحمت و هدایت خود راه های آسان و معقول کنترل و ارضاء آن را پیش پای او قرار داده است و نسبت به بیراهه ها و انحراف از مسیر درست نیز، هشدارهای لازم را به انسان داده است ،راههایی که باید با شناخت و عمل به آنها، سلامت جسم و جان خویش را پاس بداریم و از خطر و پی آمد کارهایی همچون خود ارضایی و مانند آن برهانیم.
حرمت خودارضایی در آیات و روایات:
خداوند در سوره مؤمنون می فرماید یکی از ویژگی های انسان های مؤمن این است که در مسائل جنسی خودشان را از آلوده شدن به گناه حفظ می کنند و صرفا از طریق ازدواج غریزه جنسی خود را ارضا می کند سپس می فرماید هر کس از غیر مسیر ازدواج غریزه جنسی خودش را ارضا کند از تجاوز کاران است «الذین هم لفروجهم حافظون . الا علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم فانهم غیر ملومین . فمن ابتغاء وراء ذلک فاولئک هم العادون » و عمل استمنا مشمول آیه 7 سوره مؤمنون می شود که می فرماید هر کسی غیر از این طریق را (جهت بهره گیری جنسی) طلب کند تجاوزگر است».
علاوه بر این در سخنان گهربار معصومین(ع) نیز از عمل استمنا به زشتی یاد شده و مورد نهی قرار گرفته است که در اینجا به احادیثی از پیامبر(ص) و امام صادق(ع) اشاره می کنیم:
1. امام صادق(ع): روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمى‏کند و از چشم خدا مى‏افتد. (میزان الحکمة، ح 18749)
2. رسول خدا(ص): لعنت خدا و ملائکه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا. (همان، ح 18748)
3. رسول خدا(ص): کسى که خودارضایى مى‏کند، ملعون است. (همان، ح 18751)
4. امام صادق(ع): خودارضایى گناه بزرگى است که خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است. (همان، ح 18750)
5. امام صادق(ع): براى کسى که خودارضایى کند در قیامت عذاب دردناکى در نظر گرفته شده است. (همان، ح 18749) گفتنى است؛ که حرمت استمنا تنها به خاطر آثار و زیان جسمانى آن نیست، بلکه حکمت‏هاى دیگرى نیز دارد که بر ما مخفى است. پاره‏اى از زیان‏هاى جسمانى، روانى و اجتماعى استمنا عبارتند از: 1. خستگى و کوفتگى، 2. عدم تمرکز حواس، 3. ضعف حافظه، 4. استرس و اضطراب. 5. حساسیت بیش از حد و زودرنجى، 6. کمردرد، 7. ریزش موها، 8. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى، 9. بى‏خوابى یا بدخوابى و مشکلات مشابه. 10. انزال زودرس و غیرارادى یا خروج منى به صورت قطره قطره، 11. بى‏میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگى مشترک. ر.ک: پرسش‏ها و پاسخ‏ها، شماره 7، ص 285.
منظتر دیگر سوال هایتان در صفحه ویژه درج سوال سایت پرسمان: http://www.porseman.org/q/newq.aspx هستیم. موفق باشید.
       تنها راه نجات : manam 10 sale inkaro mikonam rizeshe mooe shadid gereftam,tu zendegi harkario ke khastam bezaram kenar darja gozashtam ,mese baziae interneti ke etiad dare,inam mikham az hamin alan bezaram kenar,che 1000 rah vase tark bashe che 1 rah, bedunin age bekhain mitunin yek dafe harkario bezarin kenar,,faghat khoda, faghate faghat khoda,ammin
(منم 10 ساله اینکارو می کنم. ریزش مو شدید گرفتم، تو زندگی هرکاریو که خواستم بذارم کنار درجا گذاشتم، مثل بازی اینترنتی که اعتیاد داره، اینم میخوام از همین الان بذارم کنار، چه 1000 راه واسه ترک باشه چه 1 راه، بدونین اگه بخواین می تونین یک دفعه هرکاریو بذارین کنار، فقط خدا، فقط فقط خدا، آمین)
دیگر نظرات را در وب سایت پرسمان ببینید: http://www.porseman.org/comments.aspx?id=62